Woon je in Zeeland dan staat in het eerste weekend van oktober, dit weekend dus, de Kustmarathon in de agenda. Dit jaar de 20e editie, dus een jubileumjaar. Ben je geen deelnemer aan een van de vele onderdelen dan ga je als toeschouwer om de lopers, en tegenwoordig ook mountainbikers, aan te moedigen. In 2020 had ik me opgegeven voor de wandelmarathon, die altijd op de zondag wordt gelopen, maar een zere rechterknie weerhield me er uiteindelijk van om mee te doen. Gelukkig kon ik mijn startbewijs doorverkopen, want er zijn altijd lopers die naast een ticket grijpen. Over inschrijven voor de Kustmarathon gesproken. De inschrijving start elk jaar op 1 januari om 00.00 uur. Als ieder normaal mens met elkaar staat te proosten op het nieuwe jaar of vuurwerk staat af te schieten, zitten er een paar duizend malloten achter de laptop om zich in te schrijven voor de Kustmarathon. Zo ook ik in 2020 en het lukte. Doe je het niet gelijk dan loop je de inschrijving mis en moet je hopen dat een van de deelnemers, zoals ik in 2020, zijn startbewijs wil overdoen. Vraag aan de organisatie van de Kustmarathon: “Waarom moet dat inschrijven nou precies op 1 januari om 00.00 uur? Dat kan toch wel een weekje of maandje later?” Even terug naar mijn zere knie en enkel. Die belemmeren mij nog steeds om de mijn geliefde wandelsport uit te oefenen en daar baal ik uiteraard flink van. Volgens de tot nu toe geraadpleegde orthopeden gaat een Kustmarathon in de toekomst een lastig verhaal worden, als ik dat zelf al wil. Ik ga niet direct voor een nieuwe knie, maar neem een tussenstop met zogenaamde ACP-injecties. Via de injecties met mijn eigen bloedlichamen worden betere ‘smeermiddelen’ in de knie gemaakt en zou de pijn moeten verdwijnen. Blijf ik maar met plezier terugkijken op de halve wandelmarathon van de Kustloop Vrouwenpolder in 2018 waar ik met startnummer 1707 de 21,1 km heb afgelegd in 3 uur en 20 minuten. Dat is een gemiddelde van 6,4 km per uur, voorwaar niet gek voor een amateur wandelaar.  

Misschien moeten meer Zeeuwen alvast gaan oefenen met wandelen want volgend jaar is er natuurlijk opnieuw een Kustloop Vrouwenpolder en een Kustmarathon, maar in 2025 wordt het heel spannend, want de vraag is of er dan nog wel bussen rijden in Zeeland. Waar de vervoersmaatschappijen normaal in de rij staan en elkaar bevechten om een concessie in de wacht te slepen, heeft er geen enkel bedrijf zich ingeschreven om het busvervoer in Zeeland te verzorgen.

Eind 2024 loopt de overeenkomst met Connexxion af en als er niets gebeurt hebben we geen busvervoer meer in Zeeland. ‘Wat is er mis met Zeeland?’, vraag ik aan Connexxion (nu Transdev), Qbuzz, Arriva en EBS. Connexxion mag er wat mij betreft wel mee stoppen, want die knabbelen al flink aan de huidige dienstregeling. Ik moet eerlijk zijn. Ik heb in de afgelopen vijf jaar in Zeeland pas één keer gebruik gemaakt van de bus van Kamperland naar Goes en terug, maar dat geldt natuurlijk niet voor bijvoorbeeld al die studenten en leerlingen die naar hun opleidingen moeten en zo zijn er nog wel een paar doelgroepen te benoemen. Zeeuwen hoeven zich volgens de gedeputeerde Van der Maas in ieder geval geen zorgen te maken: “Eén ding is duidelijk: er zal altijd busvervoer zijn, alleen de wijze waarop we dat organiseren is de vraag.” Gaan ze het dan zelf doen?

Ik heb nog wel een ideetje. Arriva wil graag treinen laten rijden van Vlissingen naar Breda naast die van de NS, die overigens naar de Randstad rijden. Dat zou gaan om de periode vanaf 2029. Nu geeft Arriva zelf aan dat ze graag bus- en treinvervoer combineren. Daarmee wil Arriva het zogenaamde dubbele tarief afschaffen, dat betekent dat je een kaartje koopt voor je eindbestemming inclusief het busvervoer en dus niet voor alle vervoerders apart een starttarief betaalt. Nikky Smit van Arriva. “We vinden dat regio’s als Zeeland beter openbaar vervoer verdienen en dat treinen in dat geval een goed en duurzaam alternatief zijn voor de auto.” Als Arriva nu in 2025 alvast begint met bussen te laten rijden zijn we als Zeeuwen gered met een mooi perspectief vanaf 2029. Voor dat laatste moet de Haagse politiek wel meewerken, maar volgens mij hebben we nog wel wat krediet in Den Haag vanwege de kazerne die er niet is gekomen. Mocht het toch niet lukken dan kan Zeeland wel eens de dichtstbevolkte Fatbike provincie worden van Nederland en zitten we daar oyp te wachten?  

Zou Poetin wel eens met de bus gaan en/of lekker wandelen? Eerst maar eens stoppen met de oorlog in Oekraïne, Vladimir! Daarmee krijg je weer heel veel vrije tijd en kun je op je gemak de bus nemen en ergens in dat ongetwijfeld mooie Rusland wandelingen maken met je vrienden, als je die nog hebt tenminste.  

Maak er een mooie wandelweek van.  

Door cevadi

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *