Minister van Buitenlandse Zaken, Wopke Hoekstra, was deze week op bezoek bij de HZ University of Applied Science (voorheen in het Nederlands gewoon Hogeschool Zeeland) in Middelburg. Waar ging het over? Over de hoeveelheid studenten uit het buitenland. Dezelfde discussie heb ik jaren geleden al eens gevoerd op De Haagse Hogeschool, omdat daar alles in het werk werd gesteld om buitenlandse studenten aan te trekken. Ik had zelfs een collega die de gehele wereld afreisde (mooie baan trouwens!) om contacten te leggen met universiteiten aldaar om zo studenten naar de hogeschool te halen. Ellende natuurlijk, want zodra er een paar studenten uit het buitenland naar de Haagse kwamen, moesten alle lessen in het Engels worden aangeboden en al het materiaal worden aangepast. Ik heb het wel meegemaakt dat er drie Zweedse studenten een minor-semester kwamen volgen en dus collega’s het extra druk hadden om alles voor hun komst in orde te maken. Er werd in die tijd ook gestart met de docenten te scholen in de Engelse taal, want we waren allemaal geen native speakers. Wat gebeurde er met die drie Zweedse studenten? Die waren na een paar weken alweer verdwenen. Al het vertaalwerk voor niks. Ikzelf heb altijd geweigerd, in mijn tijd als Hbo-docent, om mijn lessen in het Engels te geven. Ik kan me best aardig verstaanbaar maken in het Engels, maar ik blijf me veel beter, genuanceerder en spontaner uitdrukken in de Nederlandse taal. Tenslotte zijn we een Nederlandse hogeschool.  Er zijn zelfs universiteiten waar de voertaal in de colleges en op de campus Engels is. Waarom toch? Veel gehoord argument is: wij kunnen de studenten nu de internationale ervaring geven die ze anders niet hadden gehad. Dus omdat er studenten uit diverse buitenlanden hier hun opleiding komen volgen en de voertaal Engels is, krijgen Nederlandse studenten internationale ervaring? Daarnaast kunnen zo makkelijker buitenlandse studenten worden aangetrokken. Voor sommige hogescholen en universiteiten is het zelfs van levensbelang, want als er geen buitenlandse studenten zouden zijn, kunnen bepaalde opleidingen niet bestaan.  

Mijns inziens kun je studenten veel beter naar het buitenland sturen voor een stage of minor of zelfs afstuderen en daarmee internationale ervaring laten opbouwen. Zo hadden we bij mijn hogeschool, in samenwerking met andere hogescholen en universiteiten, een stagehub in China. Nederlandse studenten gingen daar een half jaar aan de slag met projecten samen met Chinese studenten. Voertaal Engels. Naast de projecten kregen de studenten een dag per week cultuuronderwijs en wat les Chinees. Zelfs werden er Nederlandse docenten daar voor een half jaar gestationeerd in samenwerking met de docenten van de universiteit, om de studenten te begeleiden en projecten te werven. Alle studenten en docenten, een enkeling uitgezonderd,  vonden het een geweldige en leerzame ervaring.

Voorstanders van Engelstalig onderwijs wijzen op de grensoverschrijdende mogelijkheden: een loopbaan in het buitenland zonder taalproblemen tussen internationale vakbroeders. Zo ook bestuursvoorzitter van de Wageningen Universiteit. Deze wijst op het voordeel van Engels voor alle studenten. “Door invloeden van buitenaf wordt het wereldbeeld vergroot en krijg je een betere kijk op de wereld.” Ik begrijp hier niets van. Een Leidse studente is niet blij met de ‘verengelsing’ van haar opleiding: ze vindt dat de kwaliteit van de colleges eronder lijdt omdat ze merkt dat docenten zich er ook niet gemakkelijk bij voelen om in het Engels les te geven. Daarnaast ziet ze om zich heen dat sommige Nederlandse studenten inmiddels makkelijker in het Engels schrijven dan in het Nederlands, terwijl een deel van hen later toch in Nederland aan het werk zal gaan. Tenslotte worden niet alle afgestuurde studenten baas van VN of premier van Nederlander en zelfs die komt met steenkolenengels de wereld rond. Volgens mij kan men zich in het hoger onderwijs beter richten op goede inhoud en de kwaliteit van de opleidingen. De resultaten van de studenttevredenheid uit de Nationale Studenten Enquêtes (NSE) beamen dit.

Nu heeft het kabinet plannen heeft om het aantal internationale studenten te gaan reduceren, omdat in de grote steden het de spuigaten uit loopt en omdat naast de overvolle collegezalen een groot tekort is aan studentenwoningen. Om het internationale studenten aantrekkelijk te maken om in Nederland te komen studeren is huisvesting meestal geen probleem, terwijl de Nederlandse studenten veel problemen hebben een geschikte en vooral betaalbare studentenkamer te bemachtigen. Als een opleiding of zelfs een hogeschool of universiteit niet kan blijven bestaan als er niet voldoende buitenlandse studenten komen dan zij dat maar zo.

Oekraïne vecht tegen de Wagner Groep, een Russische privémilitie die tienduizenden militairen aan het front in Oekraïne heeft. De VS beschouwt Wagner als een internationale criminele organisatie die onder andere wapens smokkelt vanuit Noord-Korea. Een woordvoerder van het Witte Huis zegt dat de VS er alles aan zal doen om diegenen die Wagner helpen “te identificeren, verstoren, ontmaskeren en treffen”. Poetin kan het schijnbaar niet met z’n eigen leger en materieel.  

Maak er een nationale week van!  

 
 

Door cevadi

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *