Rampvlucht

Ik mag graag naar Nederlandse series kijken op televisie. Flikken Maastricht, Flikken Rotterdam, Oogappels of Tweede Hans. Verder was ik natuurlijk een geweldige fan van Baantjer met Piet Römer als de Cock met ceeooceeka en Victor Reinier (Nieuwenhuijzen) als Dick Vledder. Victor speelt tegenwoordig in en regisseert Flikken Maastricht en is nauw betrokken bij Flikken Rotterdam als scenarioschrijver en regisseur. De zoon van Piet, Peter Römer, schrijft tegenwoordig de boeken van (Appie) Baantjer. We zijn nu bij nummer 91 en Peter schrijft ze vanaf nummer 71. Baantjer zelf bracht in 2008 zijn laatste boek uit: “De Cock en de dood in gebed”.

Deze week startte KRO-NCRV met de serie Rampvlucht. Deze dramaserie gaat over de Bijlmerramp op 4 oktober 1992, nu dus 30 jaar geleden. Heel Nederland zat met het bord op schoot naar het voetbal te kijken bij Studio Sport, toen dat werd onderbroken door het verschrikkelijke nieuws en ook beelden van die ramp. Een Boeing 747-vrachtvliegtuig, vlucht LY-1862 van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al, stortte neer op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg. De ramp kostte aan ten minste 43 mensen het leven, onder wie de driekoppige bemanning en de enige passagier van het vliegtuig. Veertig appartementen werden door het ramptoestel volledig weggeblazen, meer dan 135 appartementen kwamen in brand te staan. In de getroffen woningen stonden volgens het bevolkingsregister 239 mensen ingeschreven. Uit het feit dat in de loop van de avond slechts enkele tientallen gewonden naar ziekenhuizen in de omgeving werden overgebracht, leidde de brandweer af dat het aantal doden enorm moest zijn. Toch waren het geen honderden doden, hoewel we nooit helemaal zullen weten hoeveel mensen er werkelijk gestorven zijn in het inferno.

Rond de ramp ontstaan en bestaan nog steeds veel onopgeloste mysteries, ondanks verwoede pogingen van o.a. journalist Victor Dekker van Trouw deze op te lossen. Zo is de Cockpit (ook met ceeooceeka) Voice Recorder (CVR), waarin de gesprekken van de bemanning worden opgenomen nooit teruggevonden. De flightdatarecorder is wel teruggevonden, maar die was beschadigd en daardoor de gegevens van de laatste 8 minuten voor de crash niet beschikbaar.

Dan het verhaal over mannen in witte pakken, beschermende kleding. Speculaties alom. Wat deden die daar? Ze spraken geen Nederlands en waren aangevoerd met een helikopter. Daar is echter geen bewijs voor, want alle radargegevens van Luchtverkeersbeveiliging op Schiphol en ook die van de militaire Air Traffic Control in Nieuw-Milligen zijn gewist of vernietigd. Vreemd! Hebben ze bewijsmateriaal meegenomen? Het zou om militaire stuff gaan die ook wordt gelieerd aan de vele gezondheidsklachten die bewoners in de Bijlmer sindsdien hadden. Waren het geheime agenten (Mossad)? Anderen zeggen weer dat het GG&GD-medewerkers waren en anderen weer dat het medewerkers van het SIGMA-team waren. Zullen we het ooit weten? Volgens EL-AL bevatte het vliegtuig vooral fruit, parfum en technische onderdelen, maar er waren, zeggen de verhalen, meerdere versies van de vrachtbrieven in omloop. De vracht was vooraf niet gecontroleerd. Waarom niet? Zou dat toch zijn geweest omdat het om gevaarlijke stoffen ging, zoals DMMP, dat in verband wordt gebracht met het maken van gifgas Sarin.

Over de ramp bestonden na jaren nog zoveel onduidelijkheden dat de Tweede Kamer in 1998 besloot tot het houden van een parlementaire enquête. Op 22 april 1999 presenteerde de commissie die de enquête had uitgevoerd, haar conclusies. De enquêtecommissie was vernietigend over de informatievoorziening van premier Wim Kok en vooral de vicepremiers Annemarie Jorritsma en Els Borst aan de Tweede Kamer. Meerdere malen was de Tweede Kamer verkeerd voorgelicht. Verder had de commissie kritiek op het gebrek aan informatievoorziening van ambtenaren aan de verantwoordelijken, het gebrek aan coördinatie en het doorschuiven van verantwoordelijkheden. Ook vond de commissie dat de berging niet goed was verlopen en dat het onderzoek van de Raad voor de Luchtvaart op bepaalde punten niet deugde. De politieke nasleep was net zo ondoorgrondelijk als alle feiten over de ramp zelf. De politiek laat het collectief afweten en nam de conclusies van de enquêtecommissie niet over. De overlevenden en nabestaanden zijn hiervan de dupe. Van de serie Rampvlucht worden we trouwens ook niet veel wijzer. Feiten en fictie worden vrijelijk gemengd. Het is wel een aanrader.  

Geen rampvlucht, maar wel een rampkoers vaart Poetin met zijn annexatie, na schijnreferenda, van de regio’s Kherson en Zaporizhzhia. De opkomst bij de referenda zou enorm zijn geweest en een overgrote meerderheid zou voor de annexatie van de gebieden zijn. In februari werden de zelfverklaarde republieken Donetsk en Luhansk al door de Russen erkend. In 2014 was de Krim al voorgegaan. Hoe gevaarlijk is deze annexatie voor het westen? Hoever zijn we af van een verdere escalatie en uitbreiding van de oorlog van Rusland met Oekraïne naar NAVO-gebied? Zou Poetin ooit nog tot zinnen komen?  

Maak er een duidelijke week van!  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *