In London hebben we de ABBAtars, die in de ABBA-arena ABBA doen herleven alsof ze nooit zijn weggeweest en je denkt bij een echt concert van ABBA te zijn. Je weet dat de leden allemaal in de 70 zijn en zelf nooit meer samen zullen optreden. We moeten het doen met de lp’s, cd’s e.d., maar nu is er ook de ABBA-Voyage. Zie ook mijn column van 30 september over deze fantastische ervaring. Met veel nieuwe technieken zijn de holograms van Agnetha, Benny, Bjorn en Anna-Fried, geëvolueerd naar figuren die op afstand de vlees-en-bloedtest kunnen doorstaan. Tot zo’n tien jaar geleden waren holograms nog half doorzichtige, lichtgevende verschijningen en dus niet zo echt als de ABBAtars. Wie er nog meer herleven, maar niet als Beatles-tars, waren deze week natuurlijk The Beatles. Het kan je niet zijn ontgaan, want het was volop in het nieuws. Een nieuw Beatles nummer: ‘Now And Then’. Hoe kan dat nou? John en George zijn dood. Wel, Yoko Ono, je weet wel, de toenmalige vrouw van John Lennon (vermoord in New York in 1980), heeft in de vorige eeuw (1990) al een bandje met diverse thuisnummers, een demotape, aan de Beatles gegeven. In 1994 verschenen hiervan al ‘Free as a bird’ en ‘Real Love’. ‘Now and Then’ had toen ook al moeten verschijnen maar daarvoor was de demo niet goed genoeg. John Lennon zong het lied achter een piano en de muziek van die piano overheerste soms de stem van John en dat klonk niet goed. Het nummer bleef op de plank, ook omdat George Harrisson het nummer niet goed vond als Beatles nummer. Toen George in 2001 overleed wilde McCarttney het nummer alsnog afmaken. Maar hoe? De techniek van Peter Jackson, die ‘Get Back’ maakte, bracht uitkomst. Die kon de stem van John Lennon scheiden van de rest en de stem kon zo worden gemixt dat deze weer helder klonk. Dat was het moment dat Paul contact zocht met de andere overgebleven Beatle Ringo Star. Beiden hadden wel zin om het nummer af te maken. Ringo speelde de drums opnieuw in en Paul de bas en ze gebruikten de gitaarpartijen van George Harrisson uit 1994. Er werd een strijkarrangement toegevoegd. Net als bij ABBA hielp bij dit alles kunstmatige intelligentie en studiomagie. Het is een mooie ballad geworden en je hoort echt de Beatles alsof ze nooit zijn weggeweest. Tenzij er nog een bandje opduikt lijkt dit echt wel het laatste nummer dat de Beatles ooit zullen uitbrengen. Dat ligt anders voor de Rolling Stones, want die hebben een hele nieuwe elpee vol gezongen ‘Hackney Diamonds’ met als eerste single ‘Angry’. Het is alweer het dertigste album van de Stones. Er zijn ook veel gastmuzikanten zoals Paul McCartney (basgitaar), Elton John (piano), Laday Gaga (zang), Stevie Wonder (keyboard en piano), Benmont Texch (hammond orgel) en James King (saxofoon). De in 2021 overleden Charlie Watts is nog te horen op 2 nummers, dat zijn opnames uit 2019. Dus ook bij de Stones is er met studiomagie weer een elpee in elkaar geflanst, die door de fans met veel enthousiasme is ontvangen. De echte liefhebbers van de Rolling Stones stonden op 23 oktober om 00.00 uur bij de plaatsenzaak om de langspeelplaat te scoren. Dat soort acties begrijp ik nooit. Hetzelfde gebeurt als er een nieuwe iPhone uitkomt. Je kan toch ook de volgende dag op je gemak naar de winkel om de LP of de nieuwe telefoon te kopen i.p.v. midden ’s nachts in de rij te gaan staan. Het is ontegenzeggelijk dat ABBA, The Beatles en de Rolling Stones in de vorige eeuw de muziekwereld op zijn kop hebben gezet met hun enorme stroom aan hits. Goed om te zien en te horen dat die ‘oudjes’ decennia later daartoe nog steeds in staat zijn, zeker voor hun grote schare trouwe fans en ik ben er een van. Maak er een muzikale week van. |