Daar is ie weer met zijn surveilleren, zal je zeggen. Maar het is dan ook wel de moeite waard om opnieuw een column te wijden aan mijn belevenissen. Ik surveilleer in het hbo-onderwijs, dus allemaal keurige studenten, waarvan (heel) veel ook uit het buitenland komen. De hogeschool is daarmee flink internationaal; veel opleidingen zijn in het Engels en zo ook moet ik de aankondigingen veelal in het Engels doen. Wat blijft er van de hogeschool over als al die buitenlandse studenten er niet zouden zijn? Ik, als vervend tegenstander van Engels als voertaal in het Nederlandse onderwijs, zie die ‘verengelsing’ met lede ogen aan. Gelukkig zijn er nog wel geheel Nederlandse opleidingen zoals de PABO. Maar nu terug naar het surveilleren en direct maar even over die PABO. Drieëntachtig studenten krijgen drie toetsen voorgeschoteld, waar ze in totaal drie uur over mogen doen. Een volle zaal en gelukkig was ik niet alleen om alles te regelen en in de gaten te houden. De eerste student ging al na tweeënzeventig, van de beschikbare honderdtachtig minuten, weg; de laatste was tot het bittere einde bezig. Een lange zit dus. Een dag later surveilleer ik bij een tentamen van Technische Bedrijfskunde, een written knowlegde test over IE&M. Je begrijpt het al, een verengelste opleiding. Dertien buitenlandse studenten en slechts zeven Nederlandse. Na een half uurtje hoor ik gesnurk in de klas, die in zijn geheel opkijkt naar die ene student die in slaap lijkt te zijn gevallen. Als ik hem erop aanspreek, in het Engels uiteraard, zei hij niet te slapen. Maar je snurkte wel zei ik, waarop er licht gegniffel kwam vanuit de klas. Een moment van ontspanning en daarna weer serieus verder met de toets. De volgende toets was van dezelfde opleiding maar nu over Applied Physics. Een deelnemer heeft achttien minuten extra tijd en gebruikt die extra tijd volledig. Ik ben om vijf over een klaar en de volgende toets is om half twee, dus geen echte lunchpauze en dat zint me niks, want de volgende toets is er een van drie uur en met uitloop drie uur en veertig minuten. Dat ga ik dus in een volgende toetsperiode anders regelen. In deze week ben ik bijna vier volle dagen ingezet en dat begint weer een klein beetje op werken te lijken, al is het wel heel rustig werk, je wordt er in ieder geval niet echt moe van, meer af en toe wel wat slaperig of zal ik zeggen gaperig. Die toets van drie uur is een laptop toets met als titel ‘Data Analysis Skills’. Studenten krijgen hun opdracht op papier, maar maken de resultaten in o.a. Excel en doen dat binnen Learn, de digitale leeromgeving van de opleidingen. Nou en daar beginnen de problemen direct al, want de studenten kunnen niet bij de toetsomgeving van de betreffende cursus. Een vinkje stond nog niet op ‘herkansing’, aanpast door de docent, pagina verversen en daar gaan ze. Dat aanpassen kan ik zelf niet, maar gelukkig is de docent die de toets heeft gemaakt erbij zodat dit snel en ter plekke kan worden geregeld. Zo zijn er nog wat momenten waarop de aanwezigheid van de docent noodzakelijk bleek, geen overbodige luxe dus, maar voor mij als surveillant wel onbevredigend, dat we niet weten wat te doen, als we dat überhaupt al kunnen en mogen Learn. Je zit er dan wel een beetje onthand en voor spek en bonen bij, zeker als de docent dan even wat anders is gaan doen. Kan dit niet anders? Maritiem Officier is de opleiding waarbij de haven of de zee jouw thuis is. Je vindt werken met schepen fantastisch, of ze nu op zee varen of in de haven liggen. Ben jij die zeeman of vrouw? Kies dan voor de opleiding Maritiem Officier. Dit staat te lezen bij de introductie van de opleiding. Die toekomstige zeebonken zitten nu in een lokaal op papier toetsen te maken over onderwerpen als: reisvoorbereiden, meteo & wetten, luchtbehandeling en veilig beladen (stabiliteit). Veel rekenwerk, werken met tabellen en maken van grafieken. Aan het einde nog wel een akkefietje met een student die op de lijst 20 procent extra tijd had, maar het bijbehorende pasje niet bij zich had. Jammer, dan houdt het op en mag je geen extra tijd gebruiken. De student verliet de toetsruimte en stapte naar de docent op de gang. Die kwam terug en gaf aan dat de student inderdaad extra tijd mocht gebruiken. Ik was het daar niet mee eens. De docent gaf aan erbij de blijven en de toets in te nemen. Ik heb mijn spullen en de rest van de toetsen opgepakt en ben weggegaan. Ja, als we zo met de regels omgaan kun je ze net zo goed niet maken! Uiteraard heb ik er melding van gemaakt op het protocol. Gaat dat wat uithalen? De toetsweek, of liever de herkansingsweek, eindigt met drie toetsen achter elkaar van civiele techniek. De eerste twee toetsen doe ik samen met een collega-surveillant. Onnodig, want er waren weinig studenten. Was me het weekje wel weer, komende weken ga ik hele andere dingen doen. |