Kent u die mop van die twee die naar Stockholm gingen? Ze gingen niet! Dat ze niet gingen lag overigens niet aan die twee maar aan onze nationale trots de KLM of beter Air France-KLM. In februari van dit jaar boekte een van die twee een heen- en terugvlucht via Cheaptickets.nl naar Stockholm met respectievelijk vlucht KL1105 en KL1118 voor een bedrag van € 344,36. Hotelletje erbij en zo konden ze getweeën naar onder andere het ABBA-museum, want daar was het in eerste instantie om te doen. Eerder in april was eenzelfde soort reis geboekt en gemaakt, ze gingen wel, maar dan naar Liverpool om helemaal in de Beatles sfeer te komen. Dat het lukte om te gaan was wel op het nippertje, want toen stonden er al flinke rijen op Schiphol bij de security en dat is nu nog steeds zo. Dat nam de animo om te gaan vliegen wel wat af, maar de vluchten stonden al geboekt. Nog voordat KLM in de publiciteit trad met het feit dat ze veel Europese vluchten zouden gaan schrappen was er op 16 juni al een emailbericht van KLM Customer Care dat de heenvlucht was geannuleerd. Twee mogelijkheden werden aangeboden of alles te annuleren en geld terug of de heenvlucht omboeken. De heenreis omboeken was geen optie omdat er dan een volledige dag van de slechts vier dagen Stockholm af zou gaan en dat was onacceptabel. Dan begint het online ‘gevecht’ om het betaalde reisbedrag terug te krijgen. KLM verwijst ons naar Cheaptickets, terwijl zij dat volgens Europese wetgeving niet mogen. In de consumentengids van juli/augustus 2022 is te lezen dat indien de luchtvaartmaatschappijen vluchten annuleren zij die passagiers zelf moeten restitueren i.p.v. te verwijzen naar het reisbureau of ticketsite waar de tickets zijn gekocht. Voor de twee passagiers die naar Stockholm zouden gaan lag dat dus ook zo, maar toch verwees KLM naar de ticketsite. Dan toch maar aankloppen bij Cheaptickets. Die reageren in eerste instantie niet direct. Na wat mail en berichten via Messenger komt er eindelijk een antwoord en dat betekent dat ze sowieso vijf werkdagen moeten wachten voordat ze inhoudelijk gaan reageren. Dat gebeurt, zoals verwacht niet en wordt er geprobeerd via een chat en telefoontje in contact te komen. Telefonisch lukt het niet om iemand aan de lijn te krijgen en chatten lukt wel, maar dat is een robot en geeft ook geen soelaas. Eindelijk op 17 juli, we zijn ondertussen een maand verder, komt er bericht dat het terugbetalingsverzoek is overgedragen aan collega’s binnen Cheaptickets die gespecialiseerd zijn in contact met de airlines betreffende refunds. Eindelijk een stap verder. Een dag later wordt bevestigd dat de gehele boeking is geannuleerd! Vreemd, want dat was toch al eerder gebeurd en deels door KLM zelf! Het verzoek tot terugbetaling is door Cheaptickets ingediend bij KLM en dat kan wel enkele weken gaan duren. Er zou bezwaar gemaakt kunnen worden als wordt afgegaan op het bericht van de Consumentbond, maar wat schiet je daar mee op. Die twee wachten toch maar af, maar ze lopen wel risico. Want mocht Cheaptickets failliet gaan dan kunnen ze fluiten naar het reisgeld, zoals honderden klanten van het failliete D-reizen eerder al is overkomen. Conclusie. Er zitten een heleboel zaken scheef. Een retour per vliegtuig naar een willekeurige bestemming online boeken is een kwestie van enkele minuten en natuurlijk direct betalen. Als dan één van de partijen waar je mee te maken hebt een kink in de kabel gooit en niet levert wat ze beloven, moet je weken tot maanden wachten voordat je je geld terugkrijgt, Als je online boekt, in dit geval bij Cheaptickets, doe je dat allemaal zelf en daar komt geen mens aan te pas. Ga je vervolgens met Cheaptickets in conclaaf dan krijg je in eerste instantie een standaard bericht wat van geen kanten toepasselijk is: “Thanks for reaching out! For the fastest service, contact us via chat on our website through either the MyAccount or the Service & Contact page. Our chat agents are available 24/7 and during office hours in Dutch, French, Spanish & German. Outside office hours, in English. Otherwise, we will look into your request and get back to you via email within 5 working days, if you respond “Yes” to this email.” Gevraagd wordt dus om te reageren met een mailtje met de inhoud “Yes”. Wat een gepruts! Ik zou die mensen aan de andere kant van de lijn wel eens willen zien, maar misschien zit er wel helemaal niemand en is het toch een robot. Zou Poetin ook alles online bestellen vanuit het Kremlin? Zo, van maandag 17 juli om 8 uur een raketje sturen naar een wapendepot in Cherson. Dat zijn geen fijne boekingen van Vladimir. Stop nu toch met die aanvallen en vernietigingen in Oekraïne. Maak er een boekingsvrije week van! |