Albert Dock/Liverpool – The Beatles

Vier dagen Liverpool hebben weer veel inzichten opgeleverd die ik graag met je deel.

Allereerst. Het is precies een uurtje vliegen naar Liverpool. Het vliegen op zich is prima, maar wat daar allemaal aan vooraf gaat tart elke vorm van geduld. Het begint al bij het lang parkeren, waar we precies twee uur voor de vlucht arriveren. Vandaar word je met de bus gratis naar de luchthaven gebracht, tenminste als er een bus komt. Volgens de elektronische informatieborden bedraagt de wachttijd 3 minuten. Voor het eerst sinds weken regent het in Nederland en precies op dat moment staan we zeker vijftien minuten in de rij voor de bus die maar niet wil komen. Een goede vijfendertig minuten later zijn we dan eindelijk in de vertrekhal. We zijn al ingecheckt en hebben alleen handbagage, dus direct door naar de securitycheck. Daar wacht ons de volgende rij. Volgens de elektronische informatieborden bedraagt de wachttijd 15 tot 20 minuten. Mooi, dan hebben we nog een klein uurtje over voor een kop koffie. Echter, dat komt er niet meer van, want na 75 minuten moeten we flink doorstappen naar de gate om de vlucht alsnog te halen die volgens de elektronische informatieborden aan het boarden is. Gelukkig op tijd, maar nu staan we opnieuw in de rij omdat het vliegtuig nog aan het ontboarden is. Als we uiteindelijk op onze plek zitten, laat de piloot ons weten dat we buiten het geplande ‘tijdslot’ vallen en dus opnieuw wachten. Een uurtje later dan verwacht taxiën we naar de startbaan en stijgen we op richting UK. Een soepele vlucht volgt. Op Liverpool John Lennon Airport staan we weer, gelukkig kort, in de rij voor de paspoortcontrole. We winnen een uurtje terug, want in Engeland hebben ze geen zomertijd. Samengevat: 7 uur na ons vertrek uit Kamperland zitten we in de bus op weg naar het centrum van Liverpool. Maar we zijn alweer blij, want we kunnen weer reizen. Wel vreemd dat we bij de security op Schiphol en in het vliegtuig nog een mondkapje moeten dragen!

Vervolgens. We zijn natuurlijk naar Liverpool gekomen voor The Beatles. Een mooi verjaardagscadeau van mijn lief. Later dit jaar volgt ook nog het ABBA-museum in Stockholm. Liverpool straalt een en al Beatles uit. Cafés hebben namen van titels van Beatlesnummers, zoals ‘Revolver’, mijn eerste LP ooit. Muurschilderingen waaronder ‘All you need is love’, Ontbijtlocatie ‘Lucy in the Sky’. Na een dag van eerste verkenning zijn we op pad gegaan met de Magical Mystery Tour. Gids Jay en chauffeur Ross brachten ons op veel bekende plekken in Liverpool die alles te maken hebben met de Beatles. Zo waren we op Penny Lane, stonden we voor of reden we langs het ouderlijk huis van John, Paul George en Ringo en zagen we de Strawberry Fields. Tijdens de rit van twee uur veel bekende Beatles nummers. Mooie belevenis. Verder naar The Beatles Story op Albert Dock en de andere dag naar het unieke en authentieke Beatles Museum en natuurlijk The Cavern Club, beiden in Mathew Street. Alles is op loopafstand, maar we hebben toch maar af en toe de VOI-scooter (ik noem het een elektrische step) genomen, een leuk vervoermiddel in de stad. Wat ook zo lekker was, was een English Breakfast. Ik ben een echte ontbijter, dus toppie! Gezellig was ook het CatCafeLiverpool, even lekker aaien en knuffelen met twaalf katten.

Tot Slot. Fijn om na twee jaar corona er samen weer op uit te zijn en het vakantiegevoel weer te hebben geproefd. Met veel mooie ervaringen rijker was de terugreis een verademing tot op Schiphol. Geen rij bij security, snel in het vliegtuig, op tijd vertrekken en na 55 minuten weer op Nederlandse bodem landden. Daar op Schiphol was de verademing wel weer even weg toen we lang moesten wachten voordat we het vliegtuig konden verlaten en de lange rijen zagen bij de vertrekkende vluchten.

O ja. We waren even een paar dagen weg van het dagelijkse verschrikkelijk oorlogs- en #metoo nieuws. De oorlog in Oekraïne is nog steeds gaande en Vandaag Inside is ondertussen ter ziele gegaan door ongepaste uitspraken van Johan Derksen. Hij en Poetin dachten misschien We can work it out, maar dan moet je het wel van twee kanten bekijken en dat kunnen die heren helaas niet. Trouwens, op Schiphol hebben ze ook nog wel wat aan ‘We can work it out’.

Maak er nog een mooie tweede vakantieweek van.